torstai 14. kesäkuuta 2007

Lähtisitkö mulle tytöksi?

Sattui kaupan kassalle jonottaessa mielenkiintoinen ja ajatuksia herättänyt tilanne. Viereisellä kassalla oli isä arviolta neljä viisi vuotiaan poikansa kanssa. Myyjänä ollut nainen alkoi kassalla söpötellä poikaa ja aikansa ihailtuaan ja lirkuteltuaan kysyi pojalta: "Lähdetkö mulle pojaksi?" Isä tai poika eivät sanoneet mitään. Olivat varmaan yhtä yllättyneitä kysymyksestä kuin minäkin. Isän ajatukset olisi ollut mukava tietää tuossa tilanteessa. Kukaties poika saattoi pelästyäkin ja ajatella: "Entä mun oma äiti, jos tuo nainen mut vie?"

Naiskassa jatkoi vielä pojan ihailua ja ylistystä soperrellen kaikenlaista ja kysyi pojalta uudestaan saman kysymyksen lisäten: "Lähdetkö mulle pojaksi, kun mulla on vain tyttöjä kotona?" Tässä vaiheessa oli jo oma vuoro hoitaa maksuvelvoitteet ostoksistani kaupalle, joten en kuullut vastasiko poika tai isä mitään.

Tapahtuma laittoi ajattelemaan, uskaltaisiko tai tulisiko miehelle kaupan kassalla työskentelevänä henkilönä mieleen edes leikkimielisesti kysyä äitinsä mukana kaupassa olevalta alle kouluikäiseltä tytöltä: "Lähdetkö mulle tytöksi, kun on kotona vain poikia?" Arvelisin, että jo kehumista ja söpöstelyä katsottaisiin pitkin nenän vartta ja poistuttaisiin mahdollisimman nopeasti.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ventovieras MIES on sanonut noin 4-v pojalleni. tarkalleen: jos et nyt tottele äitiäsi niin otan sut kotiin omaksi lapsekseni, mitäs siihen sanot?

Anonyymi kirjoitti...

Ventovieras MIES on sanonut noin 4-v pojalleni. tarkalleen: jos et nyt tottele äitiäsi niin otan sut kotiin omaksi lapsekseni, mitäs siihen sanot?

Anonyymi kirjoitti...

Tuo "Lähetkö mulle pojaksi/tytöksi" on aivan tavallinen sanonta, ainakin täällä pohjoisessa. Sanoipa sen mies tai nainen, se ei aiheuta pahennusta.